Monipuolinen ja tiheä joukkoliikenne

Helsingin seudun liikenne, HSL, on suunnitellut uudistavansa Länsi-Vantaan bussilinjaston vuonna 2022. Suurin ehdotettu muutos olisi, että moni suora bussiyhteys Helsingin keskustaan lakkautettaisiin ja tilalle rakennettaisiin runkolinjoja ja lisäksi syöttöliikennettä kehäradan juna-asemille.

Asukkaat liikkuvat laajasti ja kaipaavat sujuvaa bussiliikennettä. Tärkeää on saada tiheillä vuoroväleillä sekä nopeilla matka-ajoilla toimiva bussiliikenne Länsi-Vantaan eri osista Helsinkiin. Runkolinjojen suunnittelussa on tästä syystä olla tarkkana. Bussilinjaston muutokset maksavat lähes kaksi miljoonaa euroa ja koko suunnitelman toteuttaminen noin 3,7 miljoonaa euroa.

Länsi-Vantaalla toimivin ja suosituin joukkoliikennemuoto on kehärata. Lännessä kehäradan suosio on näkynyt junamatkaajien kovana kasvuna. Liityntäpysäköinti on muuttunut Myyrmäessä maksulliseksi, mutta matkalipulla pysäköinti on edelleen ilmaista.

Ilahduttavaa joukkoliikenteessä on ollut viime vuonna Vantaan kaupunkipyörien saapuminen liikkumisen vaihtoehdoksi. Länsi-Vantaalla, erityisesti Myyrmäessä ja Martinlaaksossa, on jo jonkin verran useita pyöräasemia. Pyöräasemien sijoittelu on kuitenkin aiheuttanut keskustelua. Länsi-Vantaalla asukkaita esimerkiksi ei ehditty kuulla asemien sijoittelusta toisin kuin Itä- ja Keski-Vantaan alueilla. Länsi-Vantaan käyttöasteen nostamiseksi tulee tehdä yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Lisäksi tulee harkita joidenkin asemien siirtämistä paremmille paikoille. Pyörien käyttö ensimmäisenä vuonna jäi vähäiseksi. Syyksi heikkoon käyttöön on arveltu vuoden 2019 aloitusta keskikesällä sekä tekniset ongelmat. Kaupunkipyöräkausi 2020 alkoi Vantaalla 1. huhtikuuta ja päättyy 31. lokakuuta.

Hanski Seppänen


Posted

in

by

Tags: