Pähkinärinne tiivistyy – katoaako lähiluonto?

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.9.3″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

Osallistuin mielipiteelläni Pähkinärinteen kaavarungon 014900 suunnittelun vaikuttamiseen ja kommentointiin – evästykseksi virkamiehille ja tuleville päättäjille.
Pähkinärinteen kaavarungon suunnittelu on alkuvaiheessa, joten nyt on hyvä kaikkien asukkaiden olla hereillä ja vaikuttaa. Suunnitelmassa on muutamia huolestuttavia piirteitä. Lähiluontoalueet kapenevat entisestään!

Pähkinärinteentie 60 (Alue 1) kaavoitetaan asuntorakentamiseen. Alue on kiinteä osa lähiluonto- ja virkistysaluetta, lähellä luonnonsuojelualuetta. Asuntorakentaminen nakertaisi Pähkinäpuiston lähiluontoaluetta pienemmäksi. Sama rakentamisuhka on Autioniityssä (Alue 2). Autioniityn päiväkodin ympärillä kasvaa komeita kuusia ja alue muodostaa merkittävän virkistysaluekokonaisuuden, jossa alueen asukkaat lenkkeilevät ja hiihtävät. Asuntorakentaminen nakertaisi lähiluontoaluetta merkittävästi pienemmäksi.

Vihdintien varteen (Alueet 1, 4, 6), koko matkalle Pähkinärinne/Vapaala/Varisto aina Kehä III:lle tulisi mielestäni rakentaa meluaita. Lisäksi meluaita tulee rakentaa tulevan bussi 300 reitin varrelle Varistosta Pähkinärinteeseen Luhtitie-Lammaslammentie -välille, sillä liikenne tulee lisääntymään reitin avautuessa suoraan Myyrmäkeen läpiajoliikenteelle. Jo tällä hetkellä Vihdintien tienoon liikennemelu on jo lentoliikenteen vuoksi usein jo lähes sietämätöntä. Jos asutusta tulee yhä lähemmäs vilkasliikenteisiä teitä, on kaupungin tehtävänä suojella asukkaita meluhaitoilta ennalta.
Kevytliikenneväylää suunnitellaan keskelle Autioniiityn kalliota, ikimetsän läpi. Vastustan suunnitelmaa tuhota metsää alueelta, jossa on vielä jäljellä luonnontilaista ja suurehkoa metsäluontoa. Kevytliikenne voidaan hoitaa nykyisiä reittejä pitkin. Miksi Pähkinärinteen luonnontilaisen Lammasojan metsä- ja kallioalue halutaan pilkkoa?


Jos Pähkinärinnettä halutaan tiivistää, voisi rakentamista keskittää Pähkinärinteen kauppakeskuksen parkkipaikalle ja muille Pähkinärinteentien-Lammaslammentien parkkipaikoille sekä Ärrävaaran suuntaan, jossa on luonto jo lopullisesti tuhottu.
Kaupungin suunnittelussa tulisi rakentaa keski-ikääntynyt Pähkinärinne korttelimaiseksi kokonaisuudeksi. Samalla arkkitehtoonisesti huonolaatuisten kerrostalojen tilalle voisi rakentaa uutta, korkealaatuista kerrostalorakentamista. Pähkinärinteessä kaupunkimainen tiivis keskus kauppakeskuksen ympärille säästäisi Pähkinärinteentie 60 ja Autioniityn lähimetsät ja -luonnon, jossa myös ihmisen lisäksi olisi tilaa monimuotoisilla eläimillä, eliöillä ja kasveilla.

Pidetään Pähkinärinne edelleen viihtyisänä ”metsälähiönä”!

Hanski Seppänen

Lisätietoa kaavarungon suunnittelusta:
https://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/vantaawwwstructure/156410_kaupsu_014900_oas_tarkistettu_15032021.pdf

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]


Posted

in

by

Tags: