Sirpa ”Siru” Kauppinen: Suomesta puuttuu koronalisä – ja kohta hoitajiakin

Jo ennen koronaa kärsittiin hoitajapulasta. Esimerkiksi monet ikäihmisten kotihoitajat eivät koe voivansa tehdä kiireen vuoksi työtehtäviään niin kuin pitäisi.

Sairaanhoitajaliitto kysyi jaksamisesta: Kolme neljäsosaa nuorista sairaanhoitajista harkitsee alanvaihtoa, ja vain joka kymmenes nuori hoitaja uskoo jaksavansa työuran loppuun.

Valmiuslaki mahdollistaa töihin pakottamisen niillekin jotka ovat lähteneet alalta. Kuinka moni hoitaja palaa loppuun, tai vaihtaa alaa koronakriisin jälkeen?

Pelkällä kutsumuksella ei palkkaa korvata. Saman pituisen koulutuksen saanut sairaala-insinööri saa heti alkuunsa 1500 euroa enemmän palkkaa kuin sairaanhoitaja.

Hoitovelka kasvaa koronakriisissä. Ikäihmisten määrä kasvaa. Vaikka raha ei korvaa unta ja stressiä sekä terveyden vaarantamista korona-ajan tehtävissä, se kertoo arvostuksesta. Koronalisä ei ole kohtuuton vaatimus. Pitkällä juoksulla palkkaukseen on saatava pysyviä muutoksia, muuten ihmiset jäävät hoitamatta.

Sirpa Siru Kauppinen
Kaupunginvaltuuston II varapuheenjohtaja, Läns-Vantaan vihreiden hallituksen jäsen
Ympäristötekniikan M.Sc.

Posted